Wat gaan we doen?
De klimaatverandering laat duidelijk zien dat we Nederland weerbaarder moeten maken tegen extremere weersomstandigheden. Extremere weersomstandigheden leiden tot nieuwe potentiële overstromingsrisico’s.
Bij Oeffelt is de Maas versmald, door de fundamenten van de provinciale weg en de voormalige spoorlijn, het Duits Lijntje. Hierdoor is een zogenoemde ‘flessenhals’ in de Maas ontstaan. Deze ‘flessenhals’ stuwt het water op en kan bij extreem hoge waterstanden in de toekomst leiden tot mogelijk overstromingen. Met de aanpak van deze ‘flessenhals’ dragen we bij aan de verbetering van de waterveiligheid in de toekomst.
Ons project verlaagt de waterstand van de Maas bij extreem hoogwater ongeveer 21 centimeter. De maatregelen bestaan uit het maken van twee openingen in de fundamenten van de provinciale weg (N264) en het ‘Duits Lijntje’. En we verlagen terplekke de uiterwaarden van de Maas (de weerd). Zo neemt bij extreem hoogwater het overstromingsgevaar af en is dat in de waterstand tot aan Venlo merkbaar. We willen de opgave vanuit hoogwaterveiligheid slim combineren met doelen die er in het gebied zijn voor natuur, cultuurhistorie en recreatie.
Het project is onderdeel van het Deltaprogramma Maas. In 2018 is een verkenningenrapport opgeleverd voor Ruimte voor de Maas bij Oeffelt. In deze verkenning is het plan op hoofdlijnen geschetst, het voorkeursalternatief Ruimte voor de Maas bij Oeffelt. Tal van bewoners, ondernemers en betrokkenen dachten hierin mee met het projectteam. Tot eind 2022 werken we het voorkeursalternatief verder uit tijdens de zogenaamde planuitwerkingsfase. Begin 2023 start de uitvoering. In 2028 is het project afgerond en opgeleverd.
De infographic geeft de samenvatting van het project weer.